Matomo kan installeras på en egen server, eller så använder man Matomos molntjänst. Oavsett så äger du din egen data, till skillnad från exempelvis Google Analytics, där datat sparas i Googles miljöer.
Ingen har väl missat Schrems II-domen som innebar att det inte längre är tillåtet att skicka personuppgifter till USA med hänvisning till Privacy Shield. Med Matomo kan du känna dig lugn att du själv kontrollerar vart datat ska sparas och att det inte samlas in via USA.
Eftersom du själv kontrollerar datat i Matomo slipper du råka ut för sampling, som i Google Analytics. Här kan du lita på att du alltid ser 100% av den insamlade datan i rapporter.
I Google Analytics avbryts spårningen av ett besök om detta har genererat mer än 500 hits (paket med data som skickats). En sådan begränsning existerar inte i Matomo.
Matomo har stöd för att skicka upp till 50 anpassade dimensioner med en liten omskrivning i databasen. Detta går att jämföra med Google Analytics som endast tillåter 20 om man inte använder betalversionen (200).
Till skillnad från Google Analytics får man i Matomo skicka in personuppgifter, förutsatt att man först inhämtat medgivande från besökarna. Detta lämpar sig väl för stängda system så som intranät.
Om man råkat samla in en personuppgift av misstag kan man med Matomo enkelt radera detta. I och med att man själv har tillgång till databasen kan man radera den enskilda uppgiften.
Matomo tillåter spårning utan cookies. Det innebär såklart att man inte kan knyta samman en användares olika besök, men fördelen är då att man inte ens behöver visa en cookie-banner på webbplatsen.
Eftersom Matomo samlar in data i en databas du själv kontrollerar är det väldigt enkelt att koppla data från Matomo till sitt eget data warehouse, visualiseringsverktyg eller övrigt BI-verktyg.